
 

| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |  

Myndigheten för press, radio och tv  Tel: 08-580 070 00 

Kabyssgatan 4D, 120 30 Stockholm  registrator@mprt.se 

Besöksadress: Hammarbybacken 31, plan 7 www.mprt.se 
 

 

 

 

 

BESLUT    

2022-03-28 Dnr: 21/03535 

 

 

 

 

SAKEN 

Aktuellt, SVT2, 2021-09-14, inslag om klimatskeptiker; fråga om opartiskhet och 

saklighet 

BESLUT 

Inslaget frias. Det strider inte mot kraven på opartiskhet och saklighet.  

____________________ 

INSLAGET 

Inslaget handlade om att klimatskeptiker är en växande grupp i Sverige. I det så 

kallade löpet sa programledaren att Sveriges Television AB (SVT) hade granskat 

klimatskeptikernas metoder. Programledaren sa inledningsvis följande.   
 

De använder underkända artiklar och feltolkar statistik, allt för att så tvivel kring 

klimatforskarnas varningar. SVT har granskat metoderna som används av klimatskeptiker. 

Efter den senaste IPCC-rapporten som skärpte tonen i sina varningar så har skeptikernas 

kritik varit intensiv. Och det finns tecken på att deras strategier, de börjar få fäste. En  

SOM-undersökning från Göteborgs universitet visar att sex procent av den svenska 

befolkningen kan betecknas som klimatförnekare. Det är en liten men statistiskt säkerställd 

ökning från året innan. Och den gruppen anser att det är felaktigt att påstå att 

klimatförändringarna i huvudsak är orsakade av mänskliga aktiviteter.  

 

I reportaget som följde visades bilder på extremväder med stormar, översvämningar 

och eldsvådor i olika delar av världen. SVT:s klimatkorrespondent sa att IPCC gjort 

sin största vetenskapliga sammanställning någonsin om tillståndet för klimatet och 

att rapporten slog fast att ”klimatet förändras med stor hastighet som saknar 

motstycke tusental år tillbaka”. Därefter sa korrespondenten att en liten men 

högljudd grupp ansåg att IPCC:s forskning var ”manipulerad i syfte att lura 

allmänheten”. Korrespondenten nämnde den digitala kanalen Swebbtv. Det sades 

att den högerpopulistiska Swebbtv hade stängts ner från Youtube på grund av 

hatretorik. I inslaget visades videosekvenser med en namngiven en person som 

presenterades som Swebbtv:s klimatexpert och som gjorde uttalanden bland annat 

om vad han kallade alarmister som kontrollerar media. Korrespondenten sa att 

klimatexperten blivit ombedd av SVT att förklara sina påståenden men att han inte 

ville medverka i reportaget.  

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



2/9 

 

Därefter sa korrespondenten att klimatskeptiker bland annat sprider desinformation 

genom att feltolka rapporter, hänvisa till underkända vetenskapliga rapporter och 

vanliga blogginlägg. En sekvens visades från en Youtubekanal där NN, som 

presenterades som ingenjör, kritiserade formuleringar om att det råder en kris eller 

katastrof. Korrespondenten sa att SVT ofta får uppmaningar från klimatskeptiker 

att tala med NN. Korrespondenten sa därefter följande.  
 

SVT har gått genom hennes påståenden på Youtube och valt en rad exempel som vi bett 

henne förklara. Hennes svar visar att hon inte accepterar den etablerade 

klimatforskningen. Ett av hennes påståenden är att klimatforskarna skulle referera till 160 

år gamla experiment om koldioxidens förmåga att absorbera värme.    

 

Det visades en sekvens från ett avsnitt från NN:s Youtubekanal där hon ifrågasatte 

detta. Korrespondenten sa att hennes uttalande var falskt och att det fortlöpande 

görs forskning om koldioxid i atmosfären, till exempel genomförde Nasa år 2021 en 

satellitmätning som visade på ökad växthuseffekt. Korrespondenten sa att NN 

medgett att uttalandet var felaktigt och att avsnittet därför tagits bort från Youtube. 

Korrespondenten sa sedan följande.  
 

Och trots att [NN] upprepade gånger erbjudits att medverka i det här inslaget så har hon 

tackat nej. Hon skriver att hon har blivit starkt avrådd från att låta sig intervjuas av SVT.   

 

Därefter intervjuades en författare som skrivit en bok där han granskat de som 

sprider desinformation i klimatdebatten. Han sa bland annat att målsättningen för 

dessa var att hejda politiska beslut. I inslaget visades sedan värmeutvecklingen på 

Grönland som ett exempel där klimatskeptiker påstår att det historiskt hade varit 

mycket varmare. Författaren och korrespondenten sa att grafen endast visade 

temperaturen fram till mitten av 1800-talet och nyare mätningar visade att de 

varmaste temperaturerna uppmätts de senaste femtio åren. Ytterligare exempel gavs 

på påståenden som sades vara felaktiga och komma från klimatskeptiker.  

 

Korrespondenten sa vidare att en metod var att relativisera klimatforskning och det 

uppgavs i inslaget att en namngiven riksdagsledamot ifrågasätter IPCC och mediers 

rapportering på sin blogg. Ett citat från hans blogg om mediers rapportering av 

IPCC-rapporten visades i bild. Det uppgavs i inslaget att riksdagsledamoten blivit 

ombedd av SVT att förklara påståendet. Korrespondenten uppgav att hans 

påstående saknar grund.    

 

Efter reportaget intervjuade programledaren en docent i vetenskapsstudier vid 

Chalmers tekniska högskola som också var forskningsledare hos Centre for Studies 

of Climate Change Denialism. Docenten pratade bland annat om 

klimatförnekelsemekanismer i USA.  

 

ANMÄLNINGARNA  

Inslaget har anmälts av flera personer som sammanfattningsvis anser följande. 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



3/9 

 

• Inslaget var alarmistiskt och ovetenskapligt. Felaktigt att IPCC:s senaste 

rapport AR6 beskriver ett alltmer allvarligare läge. Att endast referera till 

IPCC:s sammanfattning för beslutsfattare, och inte till de bakom-

liggande forskningsrapporter i AR6 som den bygger på framstod som 

ett avsiktligt grepp att föra tittarna bakom ljuset i frågan om människans 

grad av påverkan på klimatet. I den senaste IPCC-rapporten tonades ett 

allvarligare scenario (RCP8,5) ner. Världen följer i stället scenario SSP2-

4,5 som är ett betydligt mindre pessimistiskt scenario. Detta är givetvis 

en av de viktigaste punkterna för SVT att rapportera, om man nu haft 

för avsikt att framstå som opartisk. Det mest troliga är att temperaturen 

år 2100 blir 2,2 grader över förindustriell tid, dvs 0,2 grader över 

Parisöverenskommelsens tvågraders mål. 

• Redovisningen av värmeutvecklingen på Grönland var missvisande.  

• Det föreligger inget evidensbaserat material som bekräftar att de visade 

bilderna från extremväder med stormar, översvämningar och eldsvådor 

har någon kausal koppling till klimatförändringar.  

• Det finns inget stöd för uppgiften att jordens klimat nu förändras med 

stor hastighet som saknar motstycke tusentals år tillbaka. Trenden 0,14 

grader per decennium har bestått sedan ungefär år 1970, det vill säga 50 

år. För tiden före 1850, då temperaturmätningar inleddes, finns inga 

tillförlitliga data om förändringar i den globala medeltemperaturen över 

så kort tid.  

• Det påstods i inslaget att stora områden kommer att bli obrukbara på 

grund av torka och skyfall. Detta är långt ifrån entydigt och frågan är 

betydligt mer komplicerad. Vissa områden kan få sämre förutsättningar 

men bedömningen är också att många områden kommer att bli 

gynnade, mer brukbara. Totalt sett minskar ökenutbredningen i världen 

och matproduktionen ökar enligt UN Food and Agriculture 

Organization (FAO). 

• I inslaget påstods felaktigt att AR6 bekräftade att temperaturen på 

jorden är högre än på 100 000 år, och att 1,1 grads ökning gett stora 

effekter.  

• I inslaget påstods felaktigt att Golfströmmen redan är påverkad.  

• I inslaget påstods felaktigt att AR6 slagit fast att extremvädret dels ökar i 

frekvens och blir intensivare. 

• Det var felaktigt att påstå att Swebbtv blev avstängd för hatpropaganda. 

Rätt var att Swebbtv stängdes av på grund av sin rapportering om 

covid-19. 

• I inslaget smutskastades och hängdes flera ”meningsmotståndare” ut 

som bland annat klimatförnekare. De är möjligtvis klimathotsförnekare 

eller klimatrealister, inte klimatförnekare. 

• NN och Swebbtv:s klimatexpert presenterades inte med deras 

fullständiga titlar eller relevanta meriter. 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



4/9 

• Det var felaktigt att framställa den namngivna riksdagsledamoten som 

klimatskeptiker. 

• Docenten är inte naturvetare och spred i inslaget konspirationsteorier 

om bland annat den amerikanska oljeindustrin. 

 

Anmälan av NN 

Inslaget har härutöver anmälts av NN som på utförliga grunder sammanfattningsvis 

anser följande.  

 

Inslaget brister i opartiskhet och saklighet på flera punkter och kan definieras som 

en ren förtalskampanj mot NN. Syftet med reportaget var att förminska de 

debattörer som efterlyser en saklig och vetenskapsbaserad debatt. Både 

benämningen klimatskeptiker och klimatförnekare har i massmedia och i den 

politiserade debatten tilldelats en negativ innebörd och kopplas ofta till 

högerextrema och antidemokratiska grupper samt rena charlataner. I inslaget 

klumpade SVT ihop NN med denna grupp. 

 

NN är civilingenjör från Chalmers och har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt 

energifrågor. Att ge en mer balanserad syn på klimatfrågan, och motverka 

ovetenskaplig alarmism är det huvudsakliga syftet med NN:s arbete.  

 

Problemet för IPCC är det politiska. När modellernas prediktioner väl hamnat i 

IPCC:s rapport så bygger allt annat på dessa resultat, för påverkan på 

klimatsystemet och för de ekonomiska konsekvenserna. Vilket i sin tur sedan 

hamnar i FN:s Summary for Policy Makers (SPM) och når ut till journalister och 

politiker världen över. 

 

NN påstår varken att global uppvärmning inte pågår eller att människans utsläpp av 

växthusgaser inte har något med detta att göra. Däremot visar hon att det finns 

andra vetenskapliga hypoteser enligt vilka diverse naturliga processer som inte tagits 

med i IPCC:s bedömningar ger ett avsevärt bidrag till uppvärmningen – vilket 

skulle innebära att koldioxidens inverkan blir mindre.  

 

I inslaget förmedlades uppfattningen att det handlar om grava felaktigheter i flera 

avsnitt i NN:s Youtubekanal. Inte att det rör sig om ett mindre fel i ett avsnitt . 

 

Frågan om NN:s medverkan 

Det sades att NN tillfrågats att vara med i inslaget men tackat nej. 

Omständigheterna kring detta nej utelämnas helt i inslaget, varför påståendet blev 

osakligt och kränkande. NN hade förklarat att hon gärna ställde upp i 

direktsändning då hon inte ville riskera att klippas ner på SVT:s premisser, vilket 

har hänt andra. SVT ville förbehålla sig rätten att klippa i intervjun vilket också var 

skälet till att hon blivit avrådd att delta. Den förklaringen fick inte tv-publiken. 

 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



5/9 

Tv-publiken fick heller ingen vetskap om att SVT hade skickat åtta frågor och 

påståenden till NN som NN hade besvarat. Korrespondentens enda kommentar till 

NN:s utförliga svar på SVT:s frågor var att ”hennes svar visar att hon inte 

accepterar den etablerade klimatforskningen”. Påståendet var felaktigt och 

nedsättande och det framfördes utan att SVT angav en enda punkt i NN:s svar som 

stöd för att påståendet skulle vara korrekt. SVT kunde ha citerat NN:s mejlsvar. I 

verkligheten angav NN det vetenskapliga arbetet AR6 som referens när hon 

besvarade frågorna från SVT. NN:s Youtubekanal baseras dessutom till stor del på 

IPCC:s vetenskapliga rapporter. 

 

PROGRAMFÖRETAGETS YTTRANDE 

SVT anser att inslaget överensstämmer med kraven på opartiskhet och saklighet 

och anför i huvudsak följande. 

 

Bakgrund  

SVT Nyheter bevakar fortlöpande klimatfrågan ur många olika perspektiv och 

sammanhang. Till exempel har IPCC:s senaste rapport då den presenterades i 

augusti 2021 analyserats i både inslag i broadcast och i artiklar och klipp på webben.  

 

Många av anmälarna tar fasta på sådant som ligger utanför inslagets innehåll. 

Premissen var, som den framfördes tydligt i påannonsen, att granska hur 

klimatskeptiker bidrar till att skapa misstro mot de varningar som kommer från 

klimatforskningen genom bland annat IPCC:s rapporter.  

  

Sakligheten  

Det som sades i inslaget var taget ur IPCC:s rapport och dess summeringar. SVT 

anser att IPCC:s rapport är en vederhäftig källa och de tolkningar som gjordes i 

inslaget var i linje med den etablerade vetenskapen och IPCC:s rapport. Samma 

formuleringar används i annan medierapportering, vetenskapliga publikationer och i 

presentationer och sammanfattningar, exempelvis FN:s pressmeddelande i samband 

med att AR6 publicerades. Flera anmälare invänder att det skulle ges olika bilder av 

allvaret i klimatförändringarna i de sammanfattningar som ges av IPCC:s rapport 

och innehållet i den vetenskapliga rapporten. Bland annat skulle SPM vara ett 

politiskt dokument med syfte att maximera länders möjligheter att söka ekonomiska 

bidrag. SVT kan inte finna stöd för denna tolkning. Summeringen för beslutsfattare 

är en summering av de vetenskapliga rapporterna. Summeringen innehåller 

referenser till de vetenskapliga rapporterna, det går alltså tydligt att följa källorna i 

texten. En redogörelse för hur IPCC arbetar med granskning av arbetsmaterialet 

finns på deras webbsida. SVT anför att vad som skrivs i de sammanfattande SPM 

ger tydliga hänvisningar till skrivningarna i IPCC:s forskningsrapporter. SVT 

kommer inte bemöta grundfakta kring det vetenskapliga stödet för att det pågår en 

global uppvärmning och att människans utsläpp av växthusgaser är orsak till detta. 

Därför kommer SVT att fokusera på de delar av anmälan som SVT uppfattar har 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



6/9 

direkt bäring på sakligheten och opartiskheten i själva inslaget, inte i klimatdebatten 

i stort.  

 

AR6 visar att jorden står inför större risker, att klimatförändringarna går snabbare 

och att vi närmar oss irreversibla effekter, så kallade tipping points, som inte ens 

står nämnda i den tidigare stora sammanställningen, AR5. Bland annat bekräftas att 

Golfströmmen redan är påverkad. AR6 slår också fast att extremvädret dels ökar i 

frekvens och blir intensivare. AR6 innehåller dubbelt så många referenser där 

konfidensnivån är högre, jämfört med AR5. Den bekräftar också att temperaturen 

på jorden är högre än på 100 000 år, och att 1,1 grads ökning gett stora effekter, 

något AR5 inte nämnde.  

 

Det finns saklig grund för formuleringen om att det senaste årtiondet varit varmare 

än någon annan flerahundraårsperiod de senaste 100 000 åren i IPCC AR6, SPM.  

 

Vad gäller uppgiften om att ”jordens klimat nu förändras med stor hastighet som 

saknar motstycke tusentals år tillbaka” anför SVT att uppgiften bland annat 

kommer från IPCC:s rapport AR6 och Vetenskapsakademin. 

  

Flera anmälare skriver att det borde nämnas att AR6 förkastat det så kallade RCP-

8,5-scenariot. SVT bedömer att IPCC har tonat ned 8,5-scenariot inte för att 

klimatförändringarna skulle vara mindre oroande, utan att detta värsta scenario inte 

längre bedömdes vara relevant, utifrån att prognoserna för ökad oljeförbränning 

justerats ned. Inslaget handlade heller inte i huvudsak om IPCC:s olika scenarier 

utan om hur klimatskeptiker sår misstro mot vetenskapen.  

 

Flera anmälare tar upp den graf som omtalas som exempel på desinformation. SVT 

ville visa exempel på hur grafer används felaktigt. I det aktuella inslaget åskådlig-

gjordes detta med att visa en av de mer frekvent förekommande graferna i dessa 

sammanhang, nämligen en rekonstruktion av temperaturen på Grönland cirka 10 

000 år tillbaka. Den har gjorts via analyser av prover från en isborrskärna kallad 

GISP2. GISP2-mätserien sträcker sig fram till år 1855 och är från en enda 

provpunkt på Grönlands inland. Den säger alltså inget om en global temperatur och 

visar heller inte den uppvärmning som skett under 1900-talet. Hur GISP2-grafen 

kommit att användas felaktigt för att visa att nuvarande temperatur är lägre än 

historiska data finns beskrivet av andra.  

 

Flera anmälare skriver att det var fel att Swebbtv stängdes av från Youtube ”på 

grund av hatretorik” utan anför att orsaken var publiceringar av ”information om 

covid-19”. Omständigheterna kring varför Swebbtv:s kanal på Youtube stängdes av 

har rapporterats av flera svenska medier, bland annat SVT och tidningen Dagens 

Nyheter. Där framgår att avstängningen skedde efter att Youtube och Google 

kommit fram till att kanalen brutit mot deras regler då det förekommit missvisande 

konspirationsteorier om covid-19 och hatretorik om asylsökande från Afghanistan.  

 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



7/9 

Presentation av akademiska titlar 

I inslaget omnämns Swebbtv:s klimatexpert och NN som ingenjörer och detta är i 

linje med SVT:s rutiner för hur yrken och titlar anges. Den intervjuade docenten 

omnämns av programledaren med de akademiska titlar som är relevanta för att man 

ska förstå hans sakkunskap just om klimatskepticism.  

 

Anmälan från NN 

NN publicerar sig i en egen videokanal på Youtube med 17 000 prenumeranter och 

ännu fler tittare på enskilda videoklipp. Hon medverkar även i Swebbtv och 

Sverigedemokraternas Riks. Vidare har hon publicerat böcker i ämnet. SVT menar 

att NN därför söker allmänhetens uppmärksamhet för sin kritiska syn på IPCC:s 

rapporter och medias bevakning. Som inflytelserik debattör så måste hennes 

påståenden kunna granskas. SVT kan heller inte finna att NN framställs som 

klandervärd i inslaget eller att ordet ingenjör skulle vara kränkande och nedsättande.   

 

Innebörden av orden ”klimatskeptiker” och “klimatförnekare” 

SVT anför att ordet klimatförnekare varken används om NN eller någon annan i 

reportaget. I studiointervjun talar den tillfällige medverkanden docenten om en 

”klimatförnekelsemaskin” men det handlade om grupperingar i USA som bland 

annat påverkade Trumpadministrationens politik.  

 

Orden klimatskepticism och klimatskeptiker anser SVT vara ett väl etablerat ord 

använt i både media, forskning och i vardagligt tal. Ordet klimatskeptiker var enligt 

redaktionen därför en saklig och begriplig beskrivning i inslaget.  

 

Frågan om NN:s medverkan 

En återkommande kritik från NN och övriga anmälare är att det var fel att säga att 

Swebbtv:s klimatexpert och NN tackat nej till att medverka.  

 

Som framgår av de sms och mejlkonversationer som bifogats till NN:s anmälan så 

fördes en dialog om att medverka men NN valde slutligen att tacka nej till den 

planerade intervjun då den inte skulle vara direktsänd. I stället besvarade NN ett 

antal frågor via mejl. Det framgår av sms till korrespondenten att hon blivit just 

starkt avrådd från att ställa upp i intervju med SVT. SVT anser att det inte 

framställts som att NN tackat nej till att medverka i tv under alla former utan precis 

som det sades ”i det här inslaget”. Inslaget var förinspelat som brukligt när det 

kommer till den här typen av fördjupningar. SVT beklagar att hon tackade nej till 

att medverka i det inspelade reportaget. Nu återgavs i stället svar ur hennes mejl. 

SVT anför att det är upp till programföretaget att styra över formen för medverkan. 

Ämnets komplexitet gör sig inte enkelt för ett direktsänt format. Enligt SVT vore 

det inte rimligt att upplåta tid till en debatt om grundfakta i klimatfrågan när det 

finns en etablerad klimatforskning med stöd av en överväldigande majoritet av både 

världens forskare, politiker och allmänhet. 

 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



8/9 

Påstådda fel i NN:s Youtubekanal  

SVT anser att det fanns relevans i att sekvensen visades som exempel på bristande 

faktakontroll.  

 

AKTUELLA BESTÄMMELSER 

SVT ska utöva sändningsrätten opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en 

vidsträckt yttrande- och informationsfrihet ska råda i televisionen (13 § i 

sändningstillståndet). 

 

Kraven på opartiskhet och saklighet tillämpas enligt granskningsnämndens praxis i 

princip fullt ut på programledare, reportrar och andra som genom sin ställning i ett 

program kan uppfattas som företrädare för programföretaget. Med hänsyn till den 

vidsträckta yttrandefriheten kan kraven ställas lägre i fråga om intervjuade, 

debattdeltagare och andra så kallade tillfälliga medverkande. Om allvarlig kritik 

riktas mot en klart utpekad part ska dock den kritiserade få bemöta eller 

kommentera kritiken. Som regel ska detta ske i samma program eller inslag. 

 

Av betydelse för bedömningen är också bestämmelsen om att SVT ska stimulera till 

debatt, kommentera och belysa händelser och skeenden samt granska myndigheter, 

organisationer och företag som har inflytande på beslut som rör medborgarna (8  § i 

sändningstillståndet). Dessa skyldigheter innebär enligt granskningsnämndens 

praxis att ett program eller inslag kan ha en kritisk infallsvinkel utan att strida mot 

kravet på opartiskhet. Med kommentarsskyldigheten följer ett visst utrymme för 

värderande omdömen.  

 

Kravet på saklighet innebär främst att uppgifter som är av betydelse för 

framställningen ska vara korrekta och att framställningen inte får vara vilseledande, 

till exempel genom att väsentliga uppgifter utelämnas. 

 

GRANSKNINGSNÄMNDENS BEDÖMNING 

Granskningsnämnden konstaterar att inslaget i första hand inte handlade om 

slutsatser från klimatforskare, utan om att gruppen klimatskeptiker ökat något och 

på vilka sätt detta kan komma till uttryck. Det framgick av inslaget att flera 

klimatskeptiker bland annat misstror slutsatser från IPCC-rapporter. Enligt 

nämndens mening strider det inte mot kraven på opartiskhet och saklighet att sända 

ett inslag med denna infallsvinkel, och där SVT utgått från slutsatser från i FN:s 

IPCC-rapport och dess summeringar. Nämnden anser därför att SVT har visat 

grund för de sakuppgifter som finns i inslaget och som anmälarna vänder sig mot. 

Nämnden anser inte att användningen av begreppen klimatskeptiker eller 

klimatförnekare i just det här sammanhanget strider mot kraven på opartiskhet och 

saklighet.  

 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



9/9 

I inslaget utgjorde de tre namngivna personerna NN, Swebbtv:s klimatexpert och 

en riksdagsledamot exempel från den klimatskeptiska grupp som inslaget handlade 

om. Nämnden konstaterar att inslagets infallsvinkel innebar kritik mot dessa som 

var av sådan karaktär att den krävde en möjlighet till bemötande. Av ärendet 

framgår att samtliga fått möjlighet till replik. Inslaget strider därför inte mot kravet 

på opartiskhet i denna del. Att SVT inte närmare redogjorde för vilka skäl NN hade 

att inte medverka i det förinspelade inslaget ändrar inte den bedömningen.    

 

Av handlingarna i ärendet framgår att NN via mejl svarat på flera frågor från SVT 

om hennes påståenden på Youtube. Nämnden konstaterar att ett av påståendena 

lyftes fram av SVT i inslaget och det uppgavs av SVT att påståendet saknar grund. 

Det framgick vidare att NN medgett felet och att avsnittet tagits bort från hennes 

Youtubekanal. Att det inte redogjordes för vilka övriga exempel som SVT bett NN 

förklara, eller hennes svar till SVT, innebär inte att inslaget strider mot kravet på 

opartiskhet. Det uttalande som SVT:s korrespondent gjorde i inslaget om att NN:s 

svar ”visar att hon inte accepterar den etablerade klimatforskningen” var visserligen 

värderande men ryms inom SVT:s kommentarsskyldighet. Uttalandet medför 

därför inte att inslaget strider mot sändningstillståndet.  

 

Vad anmälarna i övrigt anfört medför inte heller att inslaget strider mot kraven på 

opartiskhet och saklighet.  

 

 

Detta beslut har fattats av Dag Mattsson, Clas Barkman, Berivan Yildiz, 

Bo-Erik Gyberg, Gunnar Springfeldt, Erik Fichtelius och Sofia Olsson Olsén efter 

föredragning av Johannes Wik. 

För granskningsnämnden 

 

 

 

Dag Mattsson  

 

Comfact Signature Referensnummer: 34281SE



UNDERSKRIFTSSIDA

Detta dokument har undertecknats med elektroniska underskrifter:

NAMN: Dag Edvin Bror Mattsson
IDENTIFIKATIONSTYP: Svensk e-legitimation
IDENTIFIKATIONS-ID: _08ef278b94bcafef29560db01f169a67b6
DATUM & TID: 2022-03-28 07:53:31 +02:00

Certifierad av Comfact Signature
Accepterad av alla undertecknare
2022-03-28 07:53:36 +02:00
Ref: 34281SE
www.comfact.se

Validera dokumentet | Användarvillkor

Sida 1/1Comfact Signature Referensnummer: 34281SE

https://app.comfact.se/signingwebsite/validate?language=sv-SE
https://app.comfact.se/signingwebsite/home/termsofuse?language=sv-SE

	Saken
	Beslut
	inslaget
	Anmälningarna
	Anmälan av NN
	Frågan om NN:s medverkan


	Programföretagets yttrande
	Bakgrund
	Sakligheten
	Presentation av akademiska titlar

	Anmälan från NN
	Innebörden av orden ”klimatskeptiker” och “klimatförnekare”
	Frågan om NN:s medverkan
	Påstådda fel i NN:s Youtubekanal


	Aktuella bestämmelser
	Granskningsnämndens bedömning
	Underskriftssida

		2022-03-28T05:53:38+0000
	Comfact AB




